Za branje

Razbijamo mite: ekološka, organska in naravna kozmetika

Na prodajnih policah najdemo vedno več izdelkov, za katere proizvajalci in prodajalci trdijo, da so ekološki, organski, naravni in bio. Pa je res tako?

Nekatere sestavine se lahko proizvedejo kot sintetična različica naravnega materiala. Ime BIO v izdelku še ne pomeni, da je izdelek res organski. Velika večina izdelkov pa je v plastični embalaži, ki lahko ob neprimernem shranjevanju bistveno vpliva na samo kakovost izdelka.

Naravno, bio, ekološko in organsko

Definicije BIO, naravnih in ekoloških izdelkov so zelo različne in dopuščajo več možnih interpretacij. Na spleti strani ZPS (Zveze potrošnikov Slovenije) pravijo, da nimamo predpisov, ki bi: ”enotno urejali področje označevanja naravne kozmetike, zato tudi ni jasnih pogojev, ki bi določali, kakšna mora biti sestava kozmetičnih izdelkov, na kakšen način morajo biti izdelani ali v kakšni embalaži morajo biti, da bi jih lahko označili kot ‘naravne’ ali ‘ekološke’.”

Na Inšititutu za kontrolo in certifikacijo UM (IKC) definirajo:

  • Naravna kozmetika mora vsebovati najmanj 95% naravnih sestavin: ”Proizvajalec kozmetičnih proizvodov lahko dodatno uporabi do največ 5% sintetičnih sestavin, katerih nabor je omejen in predpisan s standardom. Delež naravnih sestavin iz certificirane ekološke pridelave ni določen, je pa zaželeno, da proizvajalci v proizvodnjo vključijo čim več teh sestavin.”
  • Ekološka kozmetika mora vsebovati najmanj 95 % naravnih sestavin ‘pri čemer mora najmanj 95 % sestavin kmetijskega porekla izhajati iz certificirane ekološke pridelave (Uredba Sveta (ES) št. 834/2007 ali drugi primerljivi standardi), največ 5 % sestavin je lahko sintetičnega izvora, njihov nabor pa je omejen in predpisan s standardom. Prav tako je s standardom določen tudi minimalni delež ekoloških sestavin v končnem kozmetičnem proizvodu.”

Oznaka naravna kozmetika se nanaša na sestavo izdelka oziroma izvor sestavin, ki jih ima izdelek. Oznake ekološko, organsko in bio, pa se nanašajo na to, da so surovine teh izdelkov izdelane v skladu s posebnimi zahtevami pridelave.

Plastična embalaža

Plastika in plastična embalaža je eden največjih problemov sodobnega časa, zaradi onesnaževanja in varstva okolja. Ni pa to edini razlog, zakaj ni smiselno uporabljati plastične embalaže. Veliko proizvajalcev uporablja trike pri embalaži, zato, da prihranijo.

Če je izdelek v plastični embalaži, pomeni, da zaradi embalaže lahko izgublja na kakovosti in učinkovitosti. Večina izdelkov na policah sicer zadostuje kriterijem varnosti embalaže. Ne moremo pa vedno vplivati na to, kako kakovostno embalažo zares dobimo.

Plastika je namreč izjemno dovzetna za vse temperaturne in druge spremembe, če je plastična embalaža iz plastike slabe kakovosti, lahko to negativno vpliva na sam izdelek. Saj lahko ob spremembah temperature in neprimernemu shranjevanju, določene snovi iz embalaže prehajajo v sam izdelek in ga kontaminirajo.

Predstavljajte si, da imate doma izdelek za nego kože obraza v plastični embalaži. Ko greste na morje ali na smučanje, ta izdelek zapakirate v kovček. Na poti je izpostavljen ogromnim temperaturnim spremembam (mrazu ali toploti), ki negativno vplivajo na embalažo in izdelek. Če je embalaža slaba, s tem kontaminirate izdelek, kar pomeni, da v najboljšem primeru izgubi učinkovitost, v najslabšem pa lahko povzroči tudi neprijetne kožne reakcije.

Triki proizvajalcev

Zveza potrošnikov Slovenije navaja najpogostejše trike, ki jih proizvajalci uporabljajo pri označevanju naravne in ekološke kozmetike, ki to zares ni.

PASTI PRI NAKUPU

  • Napisi BREZ: brez konzervansov, brez parabenov, brez silikonskih olj. Se to še ne pomeni, da je izdelek organski ali ekološki. Materiali v izdelku so namreč lahko narejeni sintetično. Veliko stvari je, ki so sintetična različica naravnega materiala in ne naravne sestavine.
  • Rastlinski izvlečki: Proizvajalci s uporabo tega opisa izdelkov, slik sestavin (rože, cvetovi, rastline), zeleno barvo embalaže ali uporabo besed kot so natur, namigujejo, da so v izdelku sestavine naravnega izvora. Kar pa ni nujno, saj so lahko narejene sintetično ali pa so uporabljene v zelo majhnih količinah.
  • Napisi BIO: Če je v imenu izdelka BIO, na primer BIO šipkovo olje, to še ne pomeni, da je izdelek ekološki in ima certifikat. Ni namreč nobenega zakona, ki bi prepovedal uporabo besede BIO v imenu izdelka. Tudi, če kozmetični ali prehranski izdelek ni ekološki.

Kaj lahko naredite?

Če želite biti res prepričani, da izdelek, ki ga kupujete, zadostuje vsem kriterijem kakovostnih ekoloških in naravnih izdelkov, ki jih želite kupiti, upoštevajte spodnje smernice.

  • Certifikati. Obstaja veliko certifikatov, ki jih uporabljamo za izdelke. Med tistimi, ki pa so najbolj zanesljivi, pa so: COSMOS, COSMEBIO, SI-EKO, ECOCERT, ECOVEG, DEMETER, TUV SUD.
  • Embalaža. Pri nakupu izdelkov bodite pozorni na embalažo. Zagotovo je steklena embalaža vedno boljša izbira kot plastična, ne zanemarite pa tudi količno izdelka. Včasih primerjamo cene izdelkov zelo različnih količin, kar nam ne daje pravilne ocene cene izdelka. Na primer: enaka cena za 30ml ali 100ml.

Če še vedno niste prepričani, je najbolje, da se z dodatnimi vprašanji obrnete na proizvajalca, prodajalca ali pa na Zvezo potrošnikov Slovenije. Morali bi vam biti pripravljeni odgovoriti na vsa dodatna vprašanja, ki jih imate.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

Vpišite svoj email, da boste vedno na tekočem!

Bodite na tekočem z našo najbolj svežo ponudbo.

Vaši podatki se boo uporabljali v skladu z našimi pogoji poslovanja.

Košarica
Začni pisati za prikaz izdelkov katere iščeš.

Prijava

Še nimaš svojega računa?